Układ ratalny to rozwiązanie dla firm, które mają zaległości w ZUS. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z takiej pomocy. Świadczy o tym liczba zawartych umów ratalnych, która z roku na rok wzrasta.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych pomaga klientom, którzy mają problemy z terminowym opłacaniem składek. W przypadku trudności finansowych i zaległości względem ZUS przedsiębiorca może wystąpić do Zakładu z wnioskiem o rozłożenie swojego długu na raty. Wiąże się to z podpisaniem układu ratalnego. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej formy wsparcia. W województwie śląskim w pierwszym półroczu 2018 r. zawarto 3178 układy ratalne, gdy w podobnym okresie 2017 r. było ich 2774, a w 2016 r. - 2205.
Przedsiębiorcy podlegający bielskiemu oddziałowi ZUS w pierwszym półroczu tego roku zawarli 549 układów ratalnych na kwotę 44,9 mln zł, to o 240 więcej układów ratalnych niż było to w podobnym czasie 2017 r. Również kwota objęta układem była niższa, bo wyniosła wtedy około 33,5 mln zł.
- Klienci, którzy mają problemy z terminowym opłacaniem składek mogą liczyć na wsparcie naszych doradców do spraw ulg i umorzeń dostępnych w salach obsługi klienta. Na podstawie informacji przedstawionych przez klienta, doradca przedstawi najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań dostosowane do indywidualnej sytuacji klienta i jego możliwości finansowych. Zadaniem doradców jest również pomoc klientom w zgromadzeniu, przygotowaniu i wypełnieniu dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku - informuje Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.
O ulgę w spłacie mogą ubiega się obecni i byli płatnicy składek, a także osoby, na które ZUS przeniósł odpowiedzialność za cudze zobowiązania, np. spadkobiercy. Warunki spłaty określane są w umowie i uzależnione od środków jakie zobowiązany może przeznaczyć na spłatę długu. Układ ratalny pozwala przedsiębiorcom na uporządkowanie jego sytuacji. Mimo że ciąży na nim zobowiązanie to nie jest ono wymagalne. - Jeżeli raty są płacone terminowo i w ustalonej wysokości oraz reguluje się bieżące składki, przedsiębiorca ma możliwość uzyskania zaświadczenia o niezaleganiu o opłacaniu składek, które jest potrzebne m.in. w postępowaniu przetargowym - podkreśla rzeczniczka.
Gdy umowa jest realizowana ZUS nie podejmuje działań zmierzających do wyegzekwowania należności, a dotychczas prowadzone postępowanie egzekucyjne zawiesza.
Do składek objętych ulgą nie nalicza się odsetek, w ich miejsce pobiera się natomiast opłatę prolongacyjną.
Wnioski o rozłożenie zadłużenia na raty można składać elektronicznie, pisemnie, bądź ustnie - do protokołu. Zakres dokumentów, jakie należy dołączyć do wniosku zawsze ustalany jest indywidualnie i zależy od rodzaju prowadzonej działalności oraz formy opodatkowania.