wtorek, 9 stycznia 2018

E-składka, czyli proste przelewy wpływają do ZUS

Od 1 stycznia 2018 r. płatnicy składek wszystkie składki przekazują na jeden, indywidualny numer rachunku składkowego.


 Jeden przelew składkowy zamiast trzech – a czasem nawet czterech – stał się faktem. 
Pierwsze kilkadziesiąt tysięcy wpłat, które wpłynęły na indywidualne rachunki, zostały już w pierwszych dniach stycznia rozliczone przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. 
Od połowy stycznia br. na salach obsługi klientów ZUS pojawią się doradcy płatników składek, którzy m.in. będą udzielali spersonalizowanej informacji na temat sposobu rozliczenia wpłaty dokonanej przez płatnika składek, a także będą wyjaśniać wszelkie wątpliwości płatników, dotyczące sposobu rozliczenia wpłat i stanie rozliczeń. Warto także pamiętać o tym, że od 1 stycznia 2018r. płatnik ma udostępniane na swoim profilu na PUE m.in. informacje na temat: podziału wpłaty na poszczególne ubezpieczenia i fundusze, bieżącego salda oraz salda miesięcznego w rozbiciu na okresy rozliczeniowe. Niewątpliwie korzystne okażą się być także zmiany, jakie zostały wprowadzone w programie „Płatnik” , w zakresie dostosowania go do e-składki. 

Od 1 stycznia 2018 r. zniknęła konieczność opłacania składek na trzy lub cztery (wraz ze składką na Fundusz Emerytur Pomostowych) różne rachunki. Dziś każdy płatnik ma do dyspozycji swój indywidualny, składający się z 26 cyfr, numer rachunku składkowego, na który wpłaca składki globalnie, bez podziału na poszczególne fundusze. To ZUS dzieli wpłatę proporcjonalnie na poszczególne ubezpieczenia i fundusze. Przelewy nie muszą być, tak jak dotychczas, dodatkowo opisywane identyfikatorem płatnika (np. NIP) oraz wskazaniem miesiąca, za który składki są opłacane. Indywidualny numer rachunku składkowego pozwala zidentyfikować każdy przelew. ZUS zaś każdy taki przelew zaksięguje na poszczególne fundusze: Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, Fundusz Zdrowia, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych. Trzeba jednak wiedzieć, że wpłaty trafiają w pierwszej kolejności na najstarsze zadłużenie, a więc płatnik nie może opłacić bieżących składek, bez uregulowania zaległości. Dla osób prowadzących działalność gospodarczą, które podlegają dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu, może to oznaczać utratę prawa do zasiłku chorobowego, opiekuńczego lub macierzyńskiego. Płatnik może jednak w takiej sytuacji złożyć wniosek o wyrażenie zgody na opłacenie składki po terminie. Jeżeli natomiast nie może spłacić zadłużenia jednorazowo powinien skontaktować się z doradcą ds. ulg i umorzeń, dostępnym przy sali obsługi klientów bądź telefonicznie.

Pierwsze wpłaty na indywidualne numery rachunków składkowych wpłynęły już 2 stycznia przed godziną 8:00. Wcześniej, tj. 31 grudnia 2017 r. i 1 stycznia 2018 r. w Zakładzie prowadzone były intensywne prace nad modyfikacją systemu informatycznego wraz z testami komunikacji z klientami. W sumie pierwszego roboczego dnia po Nowym Roku wpłat na swoje indywidualne numery rachunków dokonało aż 34010 płatników składek w całym kraju. W województwie śląskim dokonano tego dnia 4007 wpłat na indywidualne numery rachunków, na łączną kwotę ponad 5,6 mln złotych. Co ważne, wszystkie wpłaty zostały już przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaksięgowane. Część przedsiębiorców, chcąc sprawdzić, czy system ZUS w tym zakresie działa poprawnie wysyłała na swój indywidualny numer rachunku przelewy w wysokości jednego grosza lub 1 złotego. Zapewniamy zatem, że system działa poprawnie…

Do 7 stycznia 2018r. w całym kraju ponad 103,5 tys. płatników składek opłaciło składki na łączną kwotę 741 mln zł na indywidualny numer rachunku.

Przypominamy także, że na stronie internetowej http://www.zus.pl/eskladka publikowane są odpowiedzi na pytania dot. tematyki e-składki, które najczęściej kierowane są przez płatników składek do pracowników Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS oraz sal obsługi klienta w jednostkach ZUS w całym kraju. Tylko w dniach od 2 do 5 stycznia br. pracownicy Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS odebrali blisko 5,5 tysiąca telefonów od płatników składek w sprawie nowych rozliczeń, a odpowiedzi na nurtujące ich pytania w większości opublikowane były pod w/w adresem strony internetowej…