Umowa pomiędzy częstochowskim MPK i bydgoskim producentem – firmą PESA, została podpisana 15 stycznia w hali tramwajowej miejskiego przewoźnika. W imieniu nabywcy podpisali ją: prezes MPK sp. z o.o. Mariusz Sikora oraz wiceprezes Robert Madej. Stronę producenta reprezentował dyrektor marketingu rynku lekkich pojazdów szynowych PES-y Robert Szot. Całość zakłada zakup 10, dobrze znanych w Częstochowie tramwajów typu Twist, które od tych już kursujących będą różnić się kilkoma szczegółami technicznymi i dodatkowymi udogodnieniami, jak: liczniki pasażerów, cyfrowe wyświetlacze czy internet wi-fi.
„Ten zakup praktycznie umożliwi obsługę całej komunikacji tramwajowej w Częstochowie przez kilkuletnie twisty i zupełnie nowe składy. To wpłynie zarówno na wygodę i bezpieczeństwo podróżowania, jak i wizerunek MPK i całego miasta” – mówił prezes MPK Mariusz Sikora.
Nowe tramwaje dotrą do Częstochowy w przyszłym roku. Ich zakup (wraz z dostarczeniem) będzie kosztował ponad 73 mln zł. Inwestycja jest możliwa dzięki dofinansowaniu, jakie Częstochowa pozyskała z Unii Europejskiej na projekty związane z rozbudową taboru szynowego i przebudową starszej części linii tramwajowej. Wartość dofinansowania to 144 mln zł (umowę z Marszałkiem Województwa Śląskiego podpisywano w październiku ub. roku w tym samym miejscu). Oba projekty, wraz z wkładem własnym, będą kosztować ponad 200 mln zł.
„To wszystko służy lepszej komunikacji, sprawności poruszania się po mieście środkami MPK, co powinno zachęcać mieszkańców do częstszego korzystania właśnie z komunikacji publicznej. Elementem tej promocji jest też pilotażowy program darmowych przejazdów dla uczniów, który od września ma objąć także częstochowską młodzież ze szkół średnich” – podkreślił prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
Jak wynika z najnowszych danych, do tej pory częstochowskim uczniom podstawówek i gimnazjów wydano już ok. 9,5 tysiąca biletów elektronicznych z darmowym doładowaniem uprawniających do korzystania z tego udogodnienia. Częstochowskie MPK przez cały rok będzie monitorować, jak ulgi i zwolnienia wpływają na liczbę przejazdów i popularność komunikacji publicznej. Na razie wiadomo, że z roku na rok rośnie liczba wozokilometrów wykonanych przez miejskiego przewoźnika. W 2018 r. plan MPK zakłada, że może ona sięgnąć blisko 14 mln km.
Źródło: PAP S.A.