Czytelnik zwrócił się do Serwisu Samorządowego PAP, pytając, w jakich okolicznościach pracownik samorządowy może odmówić wykonania polecenia służbowego.
Źródło: PAP S.A.
Zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych do obowiązków pracownika samorządowego należy sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego. Ta sama ustawa przewiduje jednak przypadki, w których urzędnik ma prawo wypowiedzieć posłuszeństwo przełożonemu.
Jeżeli pracownik samorządowy jest przekonany, że polecenie jest niezgodne z prawem albo zawiera znamiona pomyłki, jest zobowiązany poinformować o tym na piśmie swojego bezpośredniego przełożonego. Jeżeli mimo to otrzyma pisemne potwierdzenie polecenia, musi je wykonać, zawiadamiając jednocześnie kierownika jednostki, w której pracuje.
Pracownik samorządowy nie wykonuje natomiast polecenia, jeżeli jest przekonany, że prowadziłoby to do popełnienia przestępstwa, wykroczenia lub groziłoby niepowetowanymi stratami, o czym niezwłocznie informuje kierownika jednostki, w której jest zatrudniony.
W pytanych przez Serwis Samorządowy PAP urzędach samorządowych dotychczas nie spotkano się z przypadkiem uruchomienia tej procedury.
Jeżeli pracownik samorządowy jest przekonany, że polecenie jest niezgodne z prawem albo zawiera znamiona pomyłki, jest zobowiązany poinformować o tym na piśmie swojego bezpośredniego przełożonego. Jeżeli mimo to otrzyma pisemne potwierdzenie polecenia, musi je wykonać, zawiadamiając jednocześnie kierownika jednostki, w której pracuje.
Pracownik samorządowy nie wykonuje natomiast polecenia, jeżeli jest przekonany, że prowadziłoby to do popełnienia przestępstwa, wykroczenia lub groziłoby niepowetowanymi stratami, o czym niezwłocznie informuje kierownika jednostki, w której jest zatrudniony.
W pytanych przez Serwis Samorządowy PAP urzędach samorządowych dotychczas nie spotkano się z przypadkiem uruchomienia tej procedury.
Źródło: PAP S.A.