Mobilne muzeum Tour de Pologne zostało uroczyście otwarte w sobotę na
stadionie PGE Narodowy, podczas trwających tam targów Bike Expo.
Wstęgę
przecięli Dyrektor Generalny Tour de Pologne Czesław Lang, Prezes Zarządu
Carrefour Polska – sponsora projektu – Guillaume de Colonges, zastępca
dyrektora Departamentu Sportu Wyczynowego Ministerstwa Sportu i Turystyki Anna
Kuder, przedstawiciel Biura Programu „Niepodległa” Marcin Rembacz oraz kolarz
ekipy Lotto Soudal Tomasz Marczyński.
„To wyjątkowy rok dla Tour de
Pologne. Wyścig obchodzi 90-lecie, w tym roku odbędzie się 75 edycja. Chcemy
razem świętować rocznicę 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
Kolarze również włączali się do walki o wolność, o czym można przekonać się,
zwiedzając pierwsze na świecie mobilne muzeum poświęcone naszej dyscyplinie” – mówił Czesław Lang, który od ćwierćwiecza
odpowiada za organizację największej corocznej imprezy sportowej w naszym
kraju.
Tour de Pologne zawsze dbał o historyczną pamięć i włączał się w uroczystości
upamiętniające najważniejsze wydarzenia z historii Polski. Tylko w ostatnich
latach wyścig obchodził rok Chopinowski, rocznicę wyzwolenia Auschwitz,
rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Jubileuszowy, 70. Tour de Pologne UCI
wiódł szlakami Jana Pawła II i słowami polskiego hymnu „z ziemi włoskiej do
Polski”, a w roku 2014 wyścigu włączył się w obchody 25-lecia wolnej Polski. W 2016
roku wyścig rozpoczął się w Radzyminie, w miejscu w którym rozegrała się jedna
z kluczowych bitew wojny polsko-bolszewickiej w 1920 roku. Ważną rolę odegrali
w niej członkowie Warszawskiego Towarzystwa Cyklistów.
Teraz wszystkie te wydarzenia oraz wiele innych, których w historii wyścigu
nie brakowało, zostały zebrane w jednym miejscu. Mobilne muzeum Tour de Pologne
to unikalny projekt w skali światowej, który poprzez interaktywne technologie
łączy historię z nowoczesnością. Mobilne muzeum Tour de Pologne jest jednym z
elementów Roadshow Tour de Pologne – cyklu wyjątkowych wydarzeń z okazji
90-lecia Tour de Pologne i 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
Muzeum i Roadshow odwiedzą od marca do października aż jedenaście miast w całym
kraju. Dzięki temu setki tysięcy ludzi będą mogły poznać piękną historię
wyścigu i Polski.
Podczas uroczystej inauguracji Roadshow i otwarcia muzeum na PGE Narodowym
24 i 25 marca odbywa się wyścig „90 lat Tour de Pologne Narodowy Wyścig
Niepodległości”. „Przygotowaliśmy
zupełnie wyjątkowy projekt. Każdy, kto pojawi się na Roadshow w którymkolwiek
mieście, długo nie zapomni tej wizyty. W muzeum zebraliśmy unikalne eksponaty
od historycznych rowerów, przez trofea z rowerem i medalem olimpijskim Czesława
na czele, po archiwalne i najnowsze zdjęcia. A to tylko część atrakcji, bo
udało nam się pokazać, jak zmieniło się kolarstwo na przestrzeni tylu lat i jak
zmieniała się Polska po odzyskaniu niepodległości. Połączyliśmy to wszystko z
najnowszymi możliwościami multimedialnymi oraz technologicznymi, dajemy na
przykład możliwość rywalizacji w mistrzostwach w mikro kolarstwie. Stworzyliśmy wydarzenie, które zaciekawi
każdego, niezależnie od wieku i zainteresowań” – mówi prezes zarządu Lang
Team Adam Siluta.
Roadshow oraz mobilne muzeum Tour de Pologne są organizowane przez Lang
Team oraz firmę Promokraft – lidera na terenie Europy wschodniej w zakresie
kampanii typu roadshow w oparciu o innowacyjne jednostki mobilne. Sponsorem
głównym jest Carrefour Polska, partnerem Soudal, a partnerem logistycznym
Fraikin.