Obowiązujące od soboty rozporządzenie dotyczące
stanu epidemii zawiesiło tymczasowo tradycyjną funkcję Galerii Jurajskiej, jako
popularnego miejsca spotkań, rozrywki i spędzania czasu wolnego. Centrum
handlowe stało się miejscem zaspokajania najważniejszych codziennych potrzeb
mieszkańców Częstochowy. Jak dziś działa?
Wprowadzone w sobotę przez
rząd rozporządzenie ograniczające handel na czas stanu epidemii to rozwiązanie
bez precedensu, które objęło kilkaset centrów handlowych w Polsce. Także w
Galerii Jurajskiej w Częstochowie klienci od muszą liczyć się ze sporymi
zmianami. Otwarte pozostają bowiem tylko wybrane sklepy.
Czynne
pozostają jedynie te, które sprzedają żywność, produkty kosmetyczne, artykuły
toaletowe, środki czystości, produkty lecznicze, wyroby medyczne, środki
spożywcze specjalnego przeznaczenia, gazety, artykuły budowlane lub remontowe,
artykuły dla zwierząt i paliwa. Zawężona zostaje także oferta usługowa. Zgodnie
z decyzją władz dostępne dla klientów pozostają punkty świadczące usługi
medyczne, bankowe, ubezpieczeniowe, pocztowe, pralnicze i gastronomiczne, ale
polegające jedynie na przygotowywaniu i dostarczaniu żywności.
- W
Galerii Jurajskiej otwarte jest kilka sklepów i punktów usługowych. Zakupy
spożywcze klienci zrobią w Biedronce i Bacówce, środki higieny kupią w sklepach
w Rossmann, Ziaja oraz aptece Super-Pharm. W tej ostatniej dostępne są także
leki. Ponadto czynna jest także pralnia oraz salony prasowe z gazetami. Działa
także kantor wymiany walu, placówka mBank oraz sklep zoologiczny Kakadu,
zaopatrujący w jedzenie naszych pupili. Cała oferta Jurajskiej została
dostosowana do rozporządzenia władz - mówi Anna Borecka-Suda, zastępca dyrektora
Galerii Jurajskiej.
Ograniczenie w dostępie do oferty zmieniło także
organizację zakupów w centrum handlowym. Od ponad tygodnia do centrum handlowego
można wejść tylko przez 2, specjalnie w tym celu wytypowane wejścia. Ma to
zapobiec spacerom po galerii oraz gromadzeniu się ludzi. Z ruchu wyłączono także
strefę gastronomiczną oraz strefy relaksu. - Staramy się minimalizować ruch na
terenie obiektu, wskazując klientom te wejścia, które skracają drogę do sklepu.
Na terenie galerii obowiązuje zakaz gromadzenia się. W obecnej sytuacji
priorytetem dla nas jest bezpieczeństwo publiczne i ograniczenie kontaktu między
klientami - mówi.
W tym celu także niektóre sklepy wprowadzają własne
reguły robienia zakupów. Te obowiązują m.in. w Biedronce oraz Super-Pharm. Mają
na celu one m.in. zapobieżenie tłoczeniu się klientów w sklepie, w kolejce lub
przy kasie oraz ochronę personelu. Czynne wciąż sklepy zaostrzyły także
procedury związane z dezynfekcją, zwłaszcza stref które mają kontakt z dłońmi,
tj. terminali płatniczych, stref kas, lad, klamek czy przycisków. Ponadto zaleca
się płatności bezgotówkowe.
- Każdy ze sklepów na terenie Galerii
Jurajskiej może wprowadzić własne zasady, które mają na względzie zdrowie
publiczne. Już dziś uprasza się o stawanie w kasie w odległości większej niż 1,5
metra, płacenie za zakupy bezgotówkowo, czyli kartą, telefonem lub BLIK-iem.
Liczyć się trzeba także z tym, że klienci na teren sklepów będą wpuszczani
pojedynczo lub niewielkimi grupami. Także godziny otwarć sklepów mogą ulegać
zmianie - wylicza Borecka-Suda.
Jak podkreślają przedstawiciele Galerii
Jurajskiej, sytuacja jest obecnie dynamiczna. - Wszyscy staramy się przystosować
do nowych warunków, w których musimy działać i robić zakupy. To wyzwanie dla
centrum handlowego, sklepów, sprzedawców oraz klientów. Ważne jest jednak, aby
stosować się do zasad bezpieczeństwa, które ustalają sklepy i które rekomenduje
Ministerstwo Zdrowia oraz Główny Urząd Sanitarny. Kluczowa jest także
wyrozumiałość, zwłaszcza dla wysiłku wielu sklepów i ich personelu -
mówi.
Zmiany w zakupach to nie jedyne, z czym trzeba się liczyć podczas
kupowania w galerii. W centrum obowiązują także zaostrzone zalecenia dotyczące
higieny zakupów, higieny osobistej oraz dezynfekcji. Jak podkreśla
przedstawicielka Jurajskiej, dyrekcja obiektu podejmuje dziś wszelkie niezbędne
kroki, aby pomimo obostrzeń, zakupy przebiegały bez zakłóceń.
- We
dostępnych toaletach klienci mogą znaleźć dozowniki ze specjalnym mydłem. W
toaletach znajdują się też instrukcje pokazujące, jak prawidłowo myć ręce i
zachować higienę zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
Ponadto, na pasażu ogólnodostępne są także pojemniki z płynem odkażającym do
rąk. Korzystajmy z nich przed i po zakupach - zachęca.
- Oprócz tego
serwis sprzątające kilkanaście razy dziennie dezynfekuje miejsca szczególnie
narażone na kontakt z dłońmi tj. m.in. klamki, poręcze, przyciski w windach,
ekrany dotykowe, wayfindery i inne tego typu "gorące miejsca". Dodatkowo firma
sprzątająca otrzymała od nas polecenie przygotowania zapasów środków higieny,
środków dezynfekcyjnych i myjących, dzięki czemu jesteśmy zabezpieczeni w
niezbędne środki - dodaje.
źródło: Galeria Jurajska/Guarana
PR