poniedziałek, 7 października 2019

PAŹDZIERNIK W FILHARMONII CZĘSTOCHOWSKIEJ

  • 10.10.2019, godz. 19.00 Sala kameralna  


CZWARTKOWY WIECZÓR Z CHÓREM | ROMUALD TWARDOWSKI SACRUM. PROFANUM.
  • Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum
  • Janusz Siadlak – dyrygent
  • Beata Młynarczyk – prowadzenie koncertu

Na początek cykl Czwartkowe wieczory z Chórem zapraszamy na koncert wyjątkowy, bo przedpremierowy!

10 dni przed oficjalną premierą płyty "Romuald Twardowski. Sacrum*Profanum" (DUX,2019) w sali kameralnej Filharmonii Częstochowskiej wysłuchać będzie można repertuaru, nad którym Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pracował w ostatnich miesiącach.

*****

11.10.2019, godz. 19.30 Kościół rektoracki, Al. NMP 56 

KONCERT PRZY ŚWIECACH
  • Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej
  • Jan Stanienda – dyrygent, skrzypce

w programie: Joseph Haydn – Symfonia f-moll nr 49 „La passione”, W. A. Mozart – Koncert skrzypcowy G-dur nr 3 K.216, Franz Schubert – Rondo A-durna skrzypce i orkiestrę smyczkową D 438, Joseph Haydn – Symfonia e-moll 44

Jan Stanienda - ceniony skrzypek i kameralista, a także pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Urodził się 22 stycznia 1953 roku w Bytomiu. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec Krzysztofa Jakowicza. Od 1975 był członkiem Polskiej Orkiestry Kameralnej prowadzonej przez Jerzego Maksymiuka, a od 1977 jej koncertmistrzem i solistą. W 1976 został wyróżniony na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Niccolò Paganiniego w Genui. Więcej www.filharmonia.com.pl/repertuar/1360-Koncert-przy-swiecach

*****


13.10.2019, godz. 11.00 Sala koncertowa
FILHARMONIA malucha

Koncert muzyki klasycznej dla najmłodszych w wykonaniu Todo Art Trio 
Organizator: Centrum Edukacji Sonare, współorganizator: Filharmonia Częstochowska 
Bilety do nabycia w kasie Filharmonii 25 zł (normalny), 20 zł (ulgowy) oraz na stronie www.filharmoniamalucha.pl

*****



16.10.2019, godz. 18.50 Sala kameralna 


AKADEMICKI KONCERT KAMERALNY

  • WYSTAWA: Krystyna Szwajkowska (Katedra Grafiki UJD)
  • WYKŁAD: dr hab. prof. UJD Adam Olech (Katedra Filozofii UJD) temat: "O wstydzie"
  • KONCERT: Vladimir Mlinarić - fortepian (Akademia Muzyczna, Uniwersytet w Lublanie, Słowenia)
  • w programie: J. S. Bach, W. A. Mozart, F. Schubert
***** 
18.10.2019, godz. 19.00 Sala koncertowa
KONCERT W B-DUR

  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej
  • Eugene Indjic – fortepian
  • Adam Klocek – dyrygent

w programie: Siergiei Prokofiew – V Symfonia B-dur op.100, Johannes Brahms – II Koncert fortepianowy B-dur op. 83




Eugen Indjic – laureat IV nagrody VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1970). Eugen Indjic przyszedł na świat w rodzinie Rosjanki (pianistki-amatorki) i Serba (wysokiego oficera). Mając 4 lata wraz z matką wyemigrował do Springfild koło Bostonu. Muzyką zainteresował się przypadkowo pod wpływem wysłuchania płyty z nagraniem Impromptu cis-moll i Poloneza As-dur Chopina (…) Pianista jest laureatem trzech międzynarodowych konkursów pianistycznych: IV nagroda w Warszawie (Konkurs Chopinowski, 1970), III nagroda w Leeds (1972) i II nagroda w Tel Awiwie (im. Artura Rubinsteina, 1974). Więcej www.filharmonia.com.pl/repertuar/1422-Koncert-w-B-dur

*****

25.10.2019, godz. 19.00 Sala koncertowa 

REQUIEM D-MOLL MOZARTA

  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej
  • Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum
  • Janusz Siadlak - przygotowanie chóru
  • Natalia Rubiś-Krzeszowiak – sopran, Justyna Kopiszka – alt, Adam Sobierajski – tenor, Artur Janda – bas
  • Adam Klocek – dyrygent
  • Regina Gowarzewska - prowadzenie koncertu
w programie: Wolfgang Amadeus Mozart - Requiem d-moll KV 626, Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia g-moll KV 183


Słynne Requiem d-moll jest jednym z największych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusa Mozarta, a zarazem jego ostatnią, niedokończoną kompozycją. W lipcu 1791 roku zjawił się u Mozarta nieznany jegomość z propozycją skomponowania Requiem na zamówienie autora, który chciał pozostać anonimowy. Zamówienie w rzeczywistości pochodziło od księcia Franciszka Walsegg-Stuppach, którego żona zmarła nieco wcześniej i kompozycją Mozarta pragnął uczcić jej pamięć. Hrabia słynął jednak z przywłaszczania sobie dzieł zamawianych u kompozytorów. Jak dowodzą źródła, Mozart prawdopodobnie znał tożsamość i częste praktyki zamawiającego, jednak był w na tyle dużej potrzebie finansowej, że postanowił odrzucić wszelkie wątpliwości. Utwór powstawał z trudem, a sytuacja pogorszyła się jeszcze z uwagi na równolegle prowadzone przez kompozytora prace nad ukończeniem Czarodziejskiego fletu i nową operą pt. Łaskawość Tytusa. W tak ekstremalnych warunkach Mozart zdążył z kompozycją do ósmego taktu Lacrimosy, by jego pióro zamilkło na wieki. Requiem dokończył ze szkiców jeden z uczniów mistrza, Franz Xavier Süssmayr.