CZWARTKOWY WIECZÓR Z CHÓREM | ROMUALD TWARDOWSKI SACRUM. PROFANUM.
- Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum
- Janusz Siadlak – dyrygent
- Beata Młynarczyk – prowadzenie koncertu
Na początek cykl Czwartkowe wieczory z Chórem zapraszamy na koncert wyjątkowy, bo przedpremierowy!
10 dni przed oficjalną premierą płyty "Romuald Twardowski. Sacrum*Profanum" (DUX,2019) w sali kameralnej Filharmonii Częstochowskiej wysłuchać będzie można repertuaru, nad którym Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pracował w ostatnich miesiącach.
*****
11.10.2019, godz. 19.30 Kościół rektoracki, Al. NMP 56
KONCERT PRZY ŚWIECACH
- Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej
- Jan Stanienda – dyrygent, skrzypce
w programie: Joseph Haydn – Symfonia f-moll nr 49 „La passione”, W. A. Mozart – Koncert skrzypcowy G-dur nr 3 K.216, Franz Schubert – Rondo A-durna skrzypce i orkiestrę smyczkową D 438, Joseph Haydn – Symfonia e-moll 44
Jan Stanienda - ceniony skrzypek i kameralista, a także pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Urodził się 22 stycznia 1953 roku w Bytomiu. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec Krzysztofa Jakowicza. Od 1975 był członkiem Polskiej Orkiestry Kameralnej prowadzonej przez Jerzego Maksymiuka, a od 1977 jej koncertmistrzem i solistą. W 1976 został wyróżniony na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Niccolò Paganiniego w Genui. Więcej www.filharmonia.com.pl/repertuar/1360-Koncert-przy-swiecach
*****
13.10.2019, godz. 11.00 Sala koncertowa
*****
13.10.2019, godz. 11.00 Sala koncertowa
FILHARMONIA malucha
Koncert muzyki klasycznej dla najmłodszych w wykonaniu Todo Art Trio
Koncert muzyki klasycznej dla najmłodszych w wykonaniu Todo Art Trio
Organizator: Centrum Edukacji Sonare, współorganizator: Filharmonia Częstochowska
Bilety do nabycia w kasie Filharmonii 25 zł (normalny), 20 zł (ulgowy) oraz na stronie www.filharmoniamalucha.pl
*****
16.10.2019, godz. 18.50 Sala kameralna
*****
16.10.2019, godz. 18.50 Sala kameralna
AKADEMICKI KONCERT KAMERALNY
- WYSTAWA: Krystyna Szwajkowska (Katedra Grafiki UJD)
- WYKŁAD: dr hab. prof. UJD Adam Olech (Katedra Filozofii UJD) temat: "O wstydzie"
- KONCERT: Vladimir Mlinarić - fortepian (Akademia Muzyczna, Uniwersytet w Lublanie, Słowenia)
- w programie: J. S. Bach, W. A. Mozart, F. Schubert
18.10.2019, godz. 19.00 Sala koncertowa
KONCERT W B-DUR
w programie: Siergiei Prokofiew – V Symfonia B-dur op.100, Johannes Brahms – II Koncert fortepianowy B-dur op. 83
- Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej
- Eugene Indjic – fortepian
- Adam Klocek – dyrygent
w programie: Siergiei Prokofiew – V Symfonia B-dur op.100, Johannes Brahms – II Koncert fortepianowy B-dur op. 83
Eugen Indjic – laureat IV nagrody VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1970). Eugen Indjic przyszedł na świat w rodzinie Rosjanki (pianistki-amatorki) i Serba (wysokiego oficera). Mając 4 lata wraz z matką wyemigrował do Springfild koło Bostonu. Muzyką zainteresował się przypadkowo pod wpływem wysłuchania płyty z nagraniem Impromptu cis-moll i Poloneza As-dur Chopina (…) Pianista jest laureatem trzech międzynarodowych konkursów pianistycznych: IV nagroda w Warszawie (Konkurs Chopinowski, 1970), III nagroda w Leeds (1972) i II nagroda w Tel Awiwie (im. Artura Rubinsteina, 1974). Więcej www.filharmonia.com.pl/repertuar/1422-Koncert-w-B-dur
*****
*****
25.10.2019, godz. 19.00 Sala koncertowa
REQUIEM D-MOLL MOZARTA
Słynne Requiem d-moll jest jednym z największych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusa Mozarta, a zarazem jego ostatnią, niedokończoną kompozycją. W lipcu 1791 roku zjawił się u Mozarta nieznany jegomość z propozycją skomponowania Requiem na zamówienie autora, który chciał pozostać anonimowy. Zamówienie w rzeczywistości pochodziło od księcia Franciszka Walsegg-Stuppach, którego żona zmarła nieco wcześniej i kompozycją Mozarta pragnął uczcić jej pamięć. Hrabia słynął jednak z przywłaszczania sobie dzieł zamawianych u kompozytorów. Jak dowodzą źródła, Mozart prawdopodobnie znał tożsamość i częste praktyki zamawiającego, jednak był w na tyle dużej potrzebie finansowej, że postanowił odrzucić wszelkie wątpliwości. Utwór powstawał z trudem, a sytuacja pogorszyła się jeszcze z uwagi na równolegle prowadzone przez kompozytora prace nad ukończeniem Czarodziejskiego fletu i nową operą pt. Łaskawość Tytusa. W tak ekstremalnych warunkach Mozart zdążył z kompozycją do ósmego taktu Lacrimosy, by jego pióro zamilkło na wieki. Requiem dokończył ze szkiców jeden z uczniów mistrza, Franz Xavier Süssmayr.
- Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej
- Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum
- Janusz Siadlak - przygotowanie chóru
- Natalia Rubiś-Krzeszowiak – sopran, Justyna Kopiszka – alt, Adam Sobierajski – tenor, Artur Janda – bas
- Adam Klocek – dyrygent
- Regina Gowarzewska - prowadzenie koncertu
Słynne Requiem d-moll jest jednym z największych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusa Mozarta, a zarazem jego ostatnią, niedokończoną kompozycją. W lipcu 1791 roku zjawił się u Mozarta nieznany jegomość z propozycją skomponowania Requiem na zamówienie autora, który chciał pozostać anonimowy. Zamówienie w rzeczywistości pochodziło od księcia Franciszka Walsegg-Stuppach, którego żona zmarła nieco wcześniej i kompozycją Mozarta pragnął uczcić jej pamięć. Hrabia słynął jednak z przywłaszczania sobie dzieł zamawianych u kompozytorów. Jak dowodzą źródła, Mozart prawdopodobnie znał tożsamość i częste praktyki zamawiającego, jednak był w na tyle dużej potrzebie finansowej, że postanowił odrzucić wszelkie wątpliwości. Utwór powstawał z trudem, a sytuacja pogorszyła się jeszcze z uwagi na równolegle prowadzone przez kompozytora prace nad ukończeniem Czarodziejskiego fletu i nową operą pt. Łaskawość Tytusa. W tak ekstremalnych warunkach Mozart zdążył z kompozycją do ósmego taktu Lacrimosy, by jego pióro zamilkło na wieki. Requiem dokończył ze szkiców jeden z uczniów mistrza, Franz Xavier Süssmayr.