Jeśli
nie będziesz miał indywidualnego numeru konta bankowego - w styczniu nie
zapłacisz składek ZUS. Dotychczasowe konta w styczniu będą już zamknięte. W
zamian - wcześniej dostaniesz od nas jeden numer bankowy, którego ostatnie
cyfry to twój numer NIP. Jednym przelewem zapłacisz wszystkie składki od razu.
Płatnik zrobi tylko
jeden przelew a ZUS podzieli wpłatę proporcjonalnie na poszczególne
ubezpieczenia i fundusze. Trzeba jednak wiedzieć, że wpłaty będą trafiały na
najstarsze zadłużenie, a więc płatnik nie będzie mógł opłacić tylko bieżących
składek, bez uregulowania zaległości, np., aby korzystać ze świadczeń
chorobowych czy zdrowotnych. Wpłata najpierw pokryje zaległości z odsetkami, a
dopiero potem bieżące składki. Jeśli płatnik ma długi składkowe, winien
skorzystać z układu ratalnego. Z pomocy doradcy ds. ulg można skorzystać
codziennie w godzinach otwarcia placówek ZUS. Doradca pomoże w zgromadzeniu,
przygotowaniu i wypełnieniu dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku o
rozłożenie należności na raty.
Należności spłacane
w ramach układu ratalnego będą wpłacane na numer rachunku składkowego – ten
sam, na który będą opłacane bieżące składki.
Już od października ZUS poinformuje płatników
o ich indywidualnym rachunku bankowym tak, aby do 31 grudnia 2017 roku
informacja trafiła do wszystkich przedsiębiorców. Natomiast nowy płatnik, czyli
osoba, która dopiero rozpocznie pracę na własny rachunek, informację o numerze
rachunku składkowego otrzyma pocztą niezwłocznie po założeniu konta płatnika
składek.
Numer składać się
będzie z 26 cyfr, z których dwie pierwsze to cyfry identyfikujące bank, te od
trzeciej do dziesiątej oznaczać będą numer identyfikacyjny ZUS, a ostatnie
dziesięć – NIP przedsiębiorcy. List będzie wydrukowany na papierze ze znakiem
wodnym. Przed rozpoczęciem wpłacania warto zweryfikować, czy numer jest
prawidłowy. Będzie można to sprawdzić w każdej placówce Zakładu.
Działające obecnie cztery konta bankowe
przestaną być aktywne z końcem roku a płatnik będzie identyfikowany po numerze
rachunku bankowego. Bez numeru nowego konta nikt w styczniu nie zrobi przelewu do ZUS żeby opłacić składki.
ZAPAMIĘTAJ:
- Jeśli
do końca grudnia 2017 r. Płatnik nie otrzymasz z ZUS informacji o Numerze
Rachunku Składkowego skontaktuj się z placówką ZUS albo z Centrum Obsługi
Telefonicznej (22 560 16 00 - COT)
- Jeśli
zgubisz informację o Numerze Rachunku Składkowego, to niezwłocznie zgłoś
się do placówki ZUS albo skontaktuj się z Centrum Obsługi Telefonicznej.
- Bank
nie „podpowie” ci nowego numeru rachunku składkowego - musisz go znać.
- Twój
rachunek powinien zawierać nasz numer identyfikacyjny ZUS tj., 60000002, a
ostatnie 10 cyfr rachunku to twój numer NIP. Sprawdź zanim zaczniesz
płacić.
- W
2018 r. bez informacji o Numerze Rachunku Składkowego nie będziesz mógł
opłacić żadnych składek gdyż dotychczasowe rachunki do wpłat zostaną
zamknięte.