Już jutro, 3 września odbędzie się Akcja Protestacyjna Śląskich Sprzedawców Oleju Opałowego.
Akcja prowadzona będzie w kilku miejscach jednocześnie przed
:
1. Urzędem Wojewódzkim ,
2. Izbą Celną ,
3. Urzędem Celnym w Katowicach
w godz 10 - 14.
Podczas Akcji złożone zostaną Petycje do Wojewody i Dyrektora Izby Celnej w Katowicach. Sprzedawcy Oleju Opałowego protestować będą przeciwko instrumentalnemu i
bezrefleksyjnemu stosowaniu prawa, wyłącznie w celu uzupełnienia deficytu
budżetowego. Nadużywanie prawa prowadzi do niszczenia i konfiskaty mienia
uczciwie działających firm i nie ma nic wspólnego z walką z tzw."szarą strefą". Akcja ta koresponduje wprost z wypowiedziami prezesa ZPP p.Cezarego
Kaźmierczaka.
Poniżej zamieszczamy treść Petycji.
"PETYCJA w związku z kolejnym Protestem Sprzedawców Oleju Opałowego.
Zwracamy się do Pana, jako osoby kierującej i odpowiedzialnej za lokalną administrację z apelem o decyzje mogące powstrzymać organy podatkowe z naszego województwa śląskiego od działań, które prowadzą do niszczenia i likwidacji lokalnych firm zajmujących się sprzedażą oleju opałowego.
Chodzi nam o zaprzestanie lub zawieszenie wydawania wobec ww. przedsiębiorców sankcyjnych decyzji podatkowych na podstawie przepisów ustawy o podatku akcyzowym, do czasu rozstrzygnięcia przez właściwe sądy wątpliwości dotyczących zgodności tych przepisów z Konstytucją RP i z prawem unijnym.
Jak zapewne Panu wiadomo, organy podatkowe w całej Polsce, w tym i w naszym województwie, kierując się dążeniem do maksymalizacji dochodów budżetowych, przeprowadzają w przedsiębiorstwach wielu branż, w tym w firmach sprzedających olej opałowy kontrole podatkowe. Stosując w nich "prawotwórcze" lub skrajnie represyjne interpretacje przepisów podatkowych, w zdecydowanej większości (w ponad 70% kontroli według danych Ministerstwa Finansów) "odnajdują" u kontrolowanych przedsiębiorców ogromne kwoty rzekomych uszczupleń podatkowych. Wydawane, w wyniku takich wykładni prawa decyzje podatkowe (za 5 lat wstecz, z odsetkami), bardzo często oznaczają konfiskatę majątku czy upadłość ( lub likwidację) wywłaszczonych firm i utratę źródeł utrzymania dla tysięcy rodzin. Nierzadko kończy się to dramatami, których skutków nie można cofnąć ani ograniczyć.
Warte podkreślenia jest to , że w większości przypadków skuteczne wyegzekwowanie przez organy podatkowe sankcyjnych stawek akcyzy określonych w decyzjach podatkowych ma miejsce, nie wobec podmiotów działających w tzw. "szarej strefie"(!), ale wobec rzetelnych firm od wielu lat uczciwie
rozliczających się z zobowiązań podatkowych, posiadających zarejestrowany i znany organom potencjał i majątek. Łatwo to sprawdzić na podstawie danych Ministerstwa Finansów, do czego uprzejmie zachęcamy.
W opinii wielu prawników, przedstawicieli doktryny i oczywiście przedsiębiorców, stosowanie przez organy podatkowe ww. represyjnych i "prawotwórczych" wykładni prawa w zakresie przepisów akcyzowych na olej opałowy (obowiązujących od roku 2002 , tj. od wprowadzenia tzw. systemu oświadczeń) stanowi naruszenie zasad demokratycznego państwa prawa, w tym wielu artykułów Konstytucji RP. Zastrzeżenia budzą zarówno sama treść przepisów, jak i ich stosowanie w orzecznictwie sądowo-administracyjnym. Wyrazem tego jest wiele skarg konstytucyjnych złożonych w ostatnich latach przez sprzedawców oleju opałowego do Trybunału Konstytucyjnego.
Według informacji z Polskiej Izby Paliw Płynnych reprezentującej i pomagającej sprzedawcom oleju opałowego, dotychczas żadna z co najmniej 8 skarg, które wpłynęły do Trybunału od roku 2011, nie została rozpatrzona. W najstarszej z nich, o sygnaturze SK 14/12 , zastrzeżenia składającego skargę sprzedawcy oleju opałowego poparł Rzecznik Praw Obywatelskich. W innych skargach do niego
kierowanych, Rzecznik także wyraził akceptację dla zastrzeżeń sprzedawców wobec treści i stosowania przepisów akcyzowych na olej.
Wątpliwości prawne dotyczące tych przepisów wyrażają także składy orzekające Sądów Administracyjnych w sprawach o akcyzę za olej opałowy. Skutkiem tych zastrzeżeń są pytania prejudycjalne skierowane do Trybunału Konstytucyjnego przez Wojewódzkie Sądy Administracyjne we Wrocławiu i w Białymstoku. Wydane w sprawach o sygnaturach' P 50/11 i P 24/12 wyroki Trybunału wskazały wprawdzie na zgodność kwestionowanych przepisów podatkowych na olej opałowy z art. 2 Konstytucji RP, ale nie rozstrzygnęły ich zgodności z art. 31 ust.3 Konstytucji RP (tj. z tzw. zasadą proporcjonalności. Czy i kiedy się to stanie - nie wiadomo.
Wątpliwości prawne wobec kwestionowanych przepisów akcyzowych na olej opałowy dotyczą także ich zgodności z prawem Unii Europejskiej. Sąd Administracyjny we Wrocławiu w sprawie I SAM/r 562/14 skierował do Trybunału Sprawiedliwości UE wniosek w tej sprawie przeciwko Państwu Polskiemu. Nie został on jeszcze rozpatrzony .
Jak widać, dotychczas nierozstrzygnięte zastrzeżenia do przedmiotowych przepisów są poważne i wyrażane z wielu stron, w tym przez organy państwa i sądy. Jedną z podstawowych reguł przestrzeganą we wszystkich państwach demokratycznych jest zasada domniemania niewinności, tj. stosowania ograniczeń konstytucyjnych praw obywatelskich ( w tym ograniczenia prawa wolności i własności) tylko w sytuacji, gdy wszystkie możliwe instancje ostatecznie orzekną o winie podmiotu oskarżanego.
Jak wykazaliśmy to wyżej, kwestie dotyczące zgodności z zasadami demokratycznego państwa prawa tak treści jak i stosowania przepisów akcyzowych na olej opałowy w Polsce są dalekie od ostatecznego rozstrzygnięcia.
Dlatego zwracamy się do Pana z uprzejmą prośbą o działania, któreuniemożliwią (do czasu ostatecznych decyzji) wydawanie i egzekwowanie wysokich kar podatkowych wobec przedsiębiorców sprzedających olej opałowy. Zwłaszcza wobec tych, którzy przez lata rzetelnego płacenia podatków wykazali, że szanują prawo i kierują się nim w swojej działalności, a wszczęta wobec nich kontrola czy postępowanie podatkowe nie udowodniła celowości działań, w wyniku których mogło dojść do utrudnienia lub uniemożliwienia wyegzekwowania należnych podatków. Wyrządzenie szkody uczciwym podmiotom przez niesłuszne decyzje podatkowe może powodować dramaty życiowe osób nimi dotkniętych. Na poważny uszczerbek narażany jest też autorytet organów państw i szacunek dla prawa.
W Pana kompetencji leżą decyzje, które mogą temu zapobiec i dlatego uprzejmieo nie prosimy.
Z poważaniem.
mgr.inż. Andrzej Placzyński
w porozumieniu z Komitetem Koordynacyjnym Sprzedawców Oleju Opałowego działającego przy Polskiej Izbie Paliw Płynnych. "
mgr.inż. Andrzej Placzyński
w porozumieniu z Komitetem Koordynacyjnym Sprzedawców Oleju Opałowego działającego przy Polskiej Izbie Paliw Płynnych. "