Śmierć sztuki. Ćwiczenia z estetyki: „Czy sztuka 
feministyczna wpłynęła na kryzys męskości? Najnowsze strategie działań 
współczesnych artystów”
Centrum Promocji Młodych, Willa 
Generała, al. Wolności 30
26.06.2015, g. 
19.00
Sztuka niewątpliwie rozbudziła zainteresowanie własną 
seksualnością, która wcale nie jest taka prosta do zdefiniowania, jak by się 
mogło wydawać. Sprowokowała i prowokuje dalej, stawiając pytania o to, czy 
jesteśmy tylko nazwami „kobieta” lub „mężczyzna”, których definicja nie jest do 
końca określona i jednoznaczna, a także o to, gdzie znajduje się to prawdziwe 
„Ja” i kto lub co je w końcu określa? Sztuka staje się w tym momencie 
uwodzicielską siłą, która skupia w sobie wszystkie te wątpliwości, poszukując 
rozwiązania. Karolina Minkiewicz w swoim tekście „Metroseksualność jako 
współczesny model męskości” zauważa, że pojęcie płci jest współcześnie trudne do 
precyzyjnego zdefiniowania. „Zaciera się wyraźna niegdyś granica pomiędzy tym, 
co typowo męskie a tym, co żeńskie. Zjawisko uniseksualizacji oraz unifikacji 
ról, wyglądu i tożsamości jest coraz bardziej popularne i powoli przestaje 
szokować. (…) Męskość i kobiecość przestały być opozycjami, a ich aspekty 
zachodzą na siebie, często się wymieniając i uzupełniając” – podkreśla 
Minkiewicz. Jednakże, czy zjawisko uniseksualizacji rzeczywiście przestaje być 
szokującym zjawiskiem? Dokonania feminizmu, jak i związana z tym kulturowa 
rewolucja, przyczyniły się nie tylko do zrewidowania statusu współczesnych 
kobiet – wpłynęły one również na zmianę definicji męskości, która według 
heteronormatywnej wykładni znajduje się w kryzysie. Ustalone, patriarchalne 
wzorce społeczne, przypisane mężczyznom zdezaktualizowały się. Utrata 
tożsamości, emocjonalne, jak i psychiczne zagubienie, brak dopasowania do 
obowiązujących standardów rzeczywistości to problemy, z którymi boryka się męska 
część publiczności.. Jak sztuka współczesna definiuje termin „męskość”? Czy 
sztuka feministyczna znacząco mogła przyczynić się do kryzysu męskiej 
tożsamości? .
Wstęp wolny