poniedziałek, 13 maja 2013

Choroba afektywna dwubiegunowa - jak sobie z nią radzić?


- Moja mama od ponad 20 lat cierpi na chorobę afektywną dwubiegunową. Bardzo ciężko jest nam poradzić sobie z jej zachowaniem. Bywają okresy, że wszystko jest w porządku, mama normalnie zajmuje się domem, wówczas mnie, siostrę i ojca dobrze traktuje. Przerażają mnie jednak te tygodnie, kiedy tata jest dla niej dosłownie nikim, mama zachowuje się agresywnie wobec niego. Potrafi go uderzyć, a później skarży się wszystkim, że to tata stosuje przemoc wobec niej. Mama jest też niekonsekwentna, jeśli chodzi o wizyty u lekarza i branie leków.  W okresach napadu choroby bardzo się izoluje od wszystkich, nierzadko ma objawy depresji. Martwię się o nią i bardzo zależy mi na dobrych relacjach w rodzinie. Nakłaniam ją na regularne wizyty u lekarza, ale ciężko mi ją przekonać. Czy gdyby brała leki przez caly czas byłaby w lepszym stanie? – Agnieszka, 22 lata

Na pytania Czytelników odpowiada Sławomir Wolniak, lekarz specjalista psychiatra, ordynator Kliniki Wolmed w Dubiu k. Bełchatowa: http://czest.info/zdrowie