Czesław Lang znalazł się w dziesiątce
najbardziej wpływowych ludzi polskiego sportu w rankingu przygotowanym przez
Forbes Polska i Pentagon Research.
Dyrektor generalny Tour de Pologne zajął
dziewiąte miejsce w doborowym towarzystwie gwiazd polskiego sportu. Ranking
wygrał Robert Lewandowski przez prezesem PZPN Zbigniewem Bońkiem i Agnieszką
Radwańską. – Jestem bardzo wzruszony i zaskoczony, że znalazłem się w tym
rankingu tak wysoko. Dziękuję wszystkim, którzy dzielą moją kolarską pasję i z
którymi organizujemy Tour de Pologne. Dziękuję gospodarzom miast, sponsorom,
mediom. Wspólnie udało się nam wykreować polską imprezę na światowym poziomie.
Tour de Pologne do nasza marka i narodowa duma – powiedział Czesław Lang.
Spoza grona aktywnych sportowców w czołowej
dziesiątce rankingu są tylko trzy osoby – Zbigniew Boniek, właściciel Cyfrowego
Polsatu Zygmunt Solorz (7 miejsce) i właśnie Czesław Lang. Listę najbardziej
wpływowych postaci polskiego sportu
stworzyła kapituła, w której składzie znaleźli się
·
Mateusz Kusznierewicz, mistrz olimpijski w żeglarstwie,
przedsiębiorca;
·
prof. Gabriel Łasiński, kierownik Katedry Komunikacji i
Zarządzania Sporcie w AWF we Wrocławiu;
·
Marcin Diakonowicz, szef działu sportowego w firmie doradczej
Deloitte;
·
Tomasz Redwan, specjalista ds. prawa marketingu
sportowego;
·
prof. Zbigniew Dziubiński, szef Katedry Nauk Społecznych
w AWF w Warszawie;
·
mec. Tomasz Dauerman, specjalista ds. prawa sportowego;
·
Konrad Pudło, prezes firmy Pentagon Research;
·
Michał Broniatowski, redaktor naczelny polskiej edycji
miesięcznika „Forbes”.
Tworząc ranking brano pod uwagę rozmaite kryteria:
wizerunek, rozpoznawalność, medialność, ale także wpływ na kształtowanie opinii
publicznej, wspieranie finansowe polskiego sportu, propagowanie aktywności
fizycznej i promowanie Polski za granicą.
Wyróżnienie dla Czesława Langa to jednocześnie
bardzo wysoka ocena wpływu, jaki ma Tour de Pologne na postrzeganie Polski i
Polaków. – Ten wyścig to najlepsza reklama naszego kraju. Przez tydzień ludzie
na całym świecie oglądają Polskę, widzą jak się zmieniła, ile w nas entuzjazmu.
Powtórzę: Tour de Pologne to nasz towar eksportowy i to towar najwyższej
jakości – twierdzi Konrad Pudło, prezes firmy Pentagon Research.
Słowa te potwierdzają liczby. Transmisje z Tour de
Pologne 2015 można było obejrzeć w 119 krajach, wyścig był obecny na każdym z
kontynentów. Zobaczyli między innymi: piękną Warszawę, niestereotypowo zielony
Śląsk, urokliwy Nowy Sącz, cudowne krajobrazy polskich Tatr, i perłę w koronie,
czyli Kraków. Tak budowany jest wizerunek Polski atrakcyjnej turystycznie,
Polski nowoczesnej, pełnej entuzjazmu.
Zamysłem Czesława Langa jest również to, by
każdy wyścig niósł ze sobą przesłanie, lekcję historii i patriotyzmu. W 2013
roku ,myśl przewodnia brzmiała: “Z ziemi włoskiej do Polski, czyli śladami
Papieża Jana Pawła II”. Wyścig zaczął się w Trentino, we włoskich Dolomitach, a
skończył w Krakowie. 12 miesięcy później kolarze ruszyli spod Stoczni
Gdańskiej, by w 25. rocznicę wolnych wyborów uczcić bohaterów polskich
przemian. W mijającym roku połączyliśmy dwie stolice Warszawę i Kraków, a w
roku 2016 przełamiemy kolejne granice. Tour de Pologne potrwa bowiem aż 10 dni
i po raz pierwszy na starcie staną kobiety.
Warto dodać, że 31. miejsce w rankingu „Forbes”
zajął Rafał Majka, a 38. był Michał Kwiatkowski, czyli gwiazdy polskiego
kolarstwa i bohaterowie dwóch ostatnich edycji Tour de Pologne.