Jeśli będziesz „palił gumę” na
parkingu zmalujesz graffiti na ścianie, uchwyci to teraz jedna z licznych kamer
przemysłowych zamontowanych w Galerii Jurajskiej, a nagranie będzie dowodem
przekazanym policji – informuje zarząd obiektu. Centrum handlowe rozprawia się
wandalami.
Nagrają
wybryki wandala
Galerie
handlowe w całej Polsce nie są wolne od aktów wandalizmu. Niszczone bywają
rośliny wokół obiektów, ozdoby świąteczne, meble czy oznaczenia wskazujące
kierunki. Także w Galerii Jurajskiej, co roku dochodzi do sporadycznych tego typu zdarzeń. Dewastowane są np. ściany
poczekalni, nawierzchnia parkingu czy ławki.
Teraz
to się zmienia. Dzięki znacznie bardziej rozbudowanemu monitoringowi wizyjnemu i
aktywnej współpracy z Komendą Miejską Policji w Częstochowie, w Galerii
Jurajskiej tego typu zdarzenia są szybciej wykrywane, a sprawcy pociągani do
odpowiedzialności. Także nieletni. -
Akty wandalizmu o różnej skali zdarzają
się rzadko, ale mają miejsce przynajmniej parę razy do roku i wiążą się ze
sporym kosztem napraw. Wpływają także na odbiór naszej galerii przez klientów i
najemców – przyznaje Roman Bugajczyk, dyrektor
galerii.
-
Mając na uwadze bezpieczeństwo naszych
klientów, a także obiektu, postanowiliśmy przeciwdziałać. Zniszczenie np. ściany korytarza lub
wyposażenia, elementów parkingu czy oznaczeń to dla galerii koszt nawet kilku
tysięcy złotych. Do tej pory naprawę czy remont finansowaliśmy z własnej
kieszeni, a sprawca często pozostawał bezkarny. Teraz chcemy to ukrócić – dodaje.
Pomóc
ma w tym nowoczesny system monitoringu i powiększona przed kilkoma miesiącami
sieć pracujących 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu kamer CCTV, obserwujących
parking i pasaż galerii. Obraz z nich jest nie tylko śledzony przez pracowników
ochrony, ale także rejestrowany i przechowywany na serwerach. Może być więc
dowodem w sprawie zniszczenia mienia. W tym zakresie galeria już współpracuje
aktywnie z policją.
-
Każdy z przypadków wandalizmu, jaki
zarejestrowały nasze kamery, zgłaszamy dziś na policję, bez względu na to, czy
nasza ochrona ujęła sprawców, czy nie. Nagranie stanowi natomiast dowód w
sprawie. Dzięki temu łatwiej jest zidentyfikować podejrzanego, postawić mu
zarzuty i pociągnąć do odpowiedzialności karnej za zniszczone mienie galerii
– mówi dyrektor.
Prawdziwym
sprawdzianem dla czujności ochrony mają być otwierane z początkiem czerwca
bulwary Warty. Powstały nad rzeką miejski ogród również będzie objęty
monitoringiem. – Prace nad tym miejscem
trwały rok, nie chcemy, aby uległo ono zniszczeniu lub żeby pito tutaj alkohol w
nocy. Będziemy więc czujnie przyglądać się aktywności w tym miejscu –
dodaje.
Bezpieczeństwo
priorytetem
Jednocześnie
przedstawiciele galerii przyznają, że nie chodzi w tym wszystkim o zamianę
centrum handlowego w dom wielkiego brata. Celem jest bezpieczeństwo. – Monitoring wizyjny spełnia u nas kilka
ważnych funkcji. Zresztą są one takie same w każdej galerii – mówi.
-
Po pierwsze czuwa nad bezpieczeństwem klientów, chroni np. przed kieszonkowcami,
pomaga także odszukać zgubione dziecko lub samochód. Po drugie chroni mienie
galerii, a także mienie sklepów, jakie u nas działają. Po trzecie – i tutaj
najważniejsze – pełni on rolę prewencyjną, jest swoistym odstraszaczem. Przy
takiej ilości kamer wandal powinien się dwa razy zastanowić, zanim wyciągnie
spray czy kopnie w drzwi wyrywając je z zawiasów–
przestrzega Bugajczyk.
Pierwsze
efekty już są. – Udało się nam już ująć
kilku nieletnich wandali, którzy zniszczyli ścianę w nowo powstałej poczekalni.
Dzięki nagraniom nie było wątpliwości, kto zniszczył mienie galerii. Sprawcy
zostali pociągnięci do odpowiedzialności, a za szkody musieli zapłacić rodzice.
Takie same efekty osiągnęliśmy pociągając do odpowiedzialności osoby, które
stwarzały zagrożenie na parkingu swoimi popisami – mówi przedstawiciel
galerii.
Jak
przekonuje galeria, tego typu kroki mają na celu przede wszystkim podniesienie
bezpieczeństwa na terenie obiektu. - Chcemy, aby zakupy u nas nie były niczym
zakłócone, a klienci nie byli świadkami niszczenia mienia galerii. Takie akty,
chociaż sporadycznie, wpływają na przyjazność obiektu i jego ogólny odbiór
– dodaje.
Źródło:
Galeria Jurajska