ZUS miga do
klientów
Pracownicy Centrum Obsługi Telefonicznej Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych będą wspierać obsługę osób niesłyszących na salach
obsługi klientów. ZUS uruchomił usługę wideotłumaczenia na język migowy.
Już od dłuższego
czasu w 243 placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych osoby niesłyszące mogą
korzystać z pomocy pracowników, przeszkolonych z języka
migowego: Polskiego Języka Migowego (PJM) lub Systemu Językowo-Migowego
(SJM). Dzięki ich umiejętnościom w 2015 r. ok. 3,4 tys. niesłyszących klientów
skorzystało z obsługi tłumaczonej na język migowy.
- W
placówkach oddziału ZUS w Częstochowie do dyspozycji niesłyszących klientów
jest w sumie 11 osób przeszkolonych w zakresie języka migowego. W Częstochowie
5 osób, po 2 w inspektoratach w Myszkowie i Kłobucku i po 1 w placówkach w
Lublińcu i Koniecpolu – podkreśla Ewa Jęczmyk, rzecznik prasowy
częstochowskiego oddziału ZUS.
Jednak część
spraw, z którymi zgłaszają się osoby niesłyszące jest na tyle skomplikowana, że
wymaga dużo większych umiejętności w zakresie komunikacji w języku migowym.
- Stąd
też wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych niesłyszących klientów Zakład
uruchomił usługę wideotłumaczenia rozmów w salach obsługi w siedzibach 43
oddziałów, także w Częstochowie. Jeżeli podczas obsługi klienta niesłyszącego
będzie istniała konieczność wsparcia przez osobę posiadającą biegłą umiejętność
tłumaczenia na język migowy, wówczas rozmowę przejmie wykwalifikowany pracownik
Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS i będzie ją prowadził za pośrednictwem
komputerowego programu do wideokonferencji. Dodatkowo pracownik COT będzie miał
bezpośrednią „słuchawkową” łączność z pracownikiem sali obsługi klientów –
wyjaśnia Ewa Jęczmyk.
Osoby
niesłyszące, które będą chciały skorzystać ze specjalnej usługi
wideotłumaczenia, w biletomacie ZUS powinny wybrać symbol „ucha”. Klienci
posiadający zarejestrowany profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS mogą
się natomiast umówić na wizytę w jednostce ZUS z usługą wideotłumaczenia
właśnie za pośrednictwem portalu PUE.
Zakład
Ubezpieczeń Społecznych od dłuższego czasu stara się podnosić standardy obsługi
osób niepełnosprawnych. Większość budynków, w których znajdują się sale obsługi,
jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych: posiada specjalne
pochylnie, windy lub tzw. transportery schodowe. Drzwi wejściowe do sal obsługi
otwierają się automatycznie,
a w samych salach zlikwidowane zostały bariery budowlane w postaci progów,
stopni, wąskich ciągów komunikacyjnych. Także urzędomaty ZUS, które są do
dyspozycji klientów w 153 placówkach przez 24 godziny na dobę, są dostosowane
do potrzeb osób niesłyszących, niewidomych oraz poruszających się na wózkach
inwalidzkich.