- Choć nie padły konkretne deklaracje, to jest wola zmian, to dla nas bardzo ważne. Do tej pory co chwilę słyszeliśmy, że wiele rzeczy jest niemożliwe, natomiast podczas tego spotkania słowo „niemożliwe” nie padło ani razu – prezes zarządu SUSC Tomasz Brzózka mówi o spotkaniu z minister Anną Streżyńską. Resort cyfryzacji szykuje plan naprawczy dla Źródła.
W Ministerstwie Cyfryzacji odbyło się spotkanie robocze dotyczące problemów związanych z funkcjonowaniem aplikacji Źródło. Minister Anna Streżyńska spotkała się z przedstawicielami Stowarzyszenia Urzędników Stanu Cywilnego oraz z Moniką Jakubiak, wicedyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki (COI).
- Zaproszenie do rozmów otrzymaliśmy od minister Streżyńskiej, która nas uprzedziła w tej kwestii. Cieszy to, że resort dokonał wglądu w sprawę i ma świadomość, że obecna sytuacja wymaga zmian – mówi Tomasz Brzózka, prezesa zarządu Stowarzyszenia Urzędników Stanu Cywilnego.
Stowarzyszenie przedstawiło podstawowe problemy, jakie napotykają urzędnicy w obsłudze uruchomionej aplikacji „Źródło”, a szczególnie w części Bazy Usług Stanu Cywilnego (BUSC). Wskazano, w jaki sposób przekładają się one na załatwianie spraw obywateli w urzędach stanu cywilnego na terenie całej Polski. Mimo starań pracowników USC w wielu częściach kraju obywatele muszą na załatwienie spraw czekać nawet po kilka tygodni.
- Zaapelowaliśmy do ministerstwa o podjęcie działań, które poprawią funkcjonalność Źródła. Zależy nam na zminimalizowaniu czasu pracy oraz zmniejszeniu wymaganej ilość danych, wprowadzanych do systemu - poinformował prezes zarządu SUSC.
Przedstawiciele stowarzyszenia przedstawili, jak wygląda sposób wdrożenia Systemu Rejestrów Państwowych - SRP (którego jednym z modułów jest Baza Usług Stanu Cywilnego) oraz wskazali na problemy z migracją baz danych aktów stanu cywilnego zawierających dane o aktach wydanych przed 1 marca 2015 r.
Brak migracji wcześniej wydanych aktów stanu cywilnego do Systemu Rejestrów Państwowych oraz utrudnienia w działaniu aplikacji „Źródło” spowodowały, że w urzędach stanu cywilnego w wielu miastach Polski zaczęły lawinowo narastać zaległości w obsłudze obywateli i błędy związane z migracją aktów stanu cywilnego.
- Uświadomiliśmy ministerstwu, że wprowadzanie pojedynczych aktów przez aplikacje znacznie wydłuża czas naszej pracy, dlatego urzędy potrzebują masowej migracji aktów do bazy usług stanu cywilnego – powiedział Tomasz Brzózka.
Przedstawiciele stowarzyszenia zaproponowali, by przez pewien czas urzędnicy np. przy drukowaniu odpisów aktów na nowych drukach, mieli możliwość pracy na aplikacjach, na których pracowali przed wdrożeniem Źródła.
- Nasza propozycja migracji aktów w większych partiach spotkała się z uznaniem ministerstwa cyfryzacji i COI – zaznaczył Tomasz Brzózka.
SUSC przedstawiło kierownictwu ministerstwa oraz COI swe uwagi i rekomendacje. Minister Streżyńska zadeklarowała wnikliwą analizę tych materiałów, jak również zapowiedziała konieczność kolejnego spotkania, na którym przedstawione zostaną szczegóły planu naprawczego.
- Ministerstwo poważnie podeszło do tematu i zapowiedziało modyfikacje. Choć nie padły konkretne deklaracje, to jest wola zmian, to dla nas bardzo ważne. Do tej pory co chwilę słyszeliśmy, że wiele rzeczy jest niemożliwe, natomiast podczas tego spotkania słowo „niemożliwe” nie padło ani razu – podkreślił prezes zarządu SUSC.
Spotkanie dotyczące problemów związanych z funkcjonowaniem Systemu Rejestrów Państwowych odbyło się 4 lutego 2016 r. w Ministerstwie Cyfryzacji.
Źródło: Serwis Samorządowy PAP