Częstochowa cały czas powiększa katalog różnych aktywności i programów dedykowanych seniorom i seniorkom. Specjalnie dla tej grupy społecznej w mieście otwarto Biuro Obsługi Seniora, a także uruchomiony został nowy numer telefoniczny.
Częstochowski samorząd od dłuższego czasu w sposób szczególny zajmuje dużą, niezwykle ważną grupą społeczną, którą stanowią seniorzy i seniorki. Miasto oferuje im już wiele aktywności i udogodnień. Dla usystematyzowania tych działań w kwietniu tego roku uruchomiono nowy program "Częstochowa wspiera Seniorów", który realizowany jest w trzech sferach: zdrowie i bezpieczeństwo; aktywność społeczna (w tym: kultura, rekreacja, wsparcie) oraz rozwój osobisty (w tym działania międzypokoleniowe).
Pierwszym nowym elementem w ramach programu było wdrożenie aplikacji alarmowej na smartfony (można ją pobrać ze strony www.czestochowa.pl (baner „Czuj się bezpiecznie”). Aplikacja ma przyjazny dla seniora design i intuicyjny interfejs, można jej więc używać łatwo, nawet w sytuacji stresu. Aplikacja jest bardzo prosta w obsłudze - korzystający z niej senior, w przypadku niebezpieczeństwa, w sytuacji zagrożenia lub jakiegoś nagłego wypadku przytrzymuje przycisk alarmowy na wyświetlaczu i automatycznie powiadamia o tym, że dzieje się coś złego, wybraną sieć pomocową. To może być sąsiad, przyjaciel, syn, córka, wnuk, opiekun medyczny, lekarz rodzinny…
Kolejnym udogodnieniem dla seniorów było wprowadzenie miejskiego biletu emerytalnego - rocznego przysługującego wszystkim emerytkom powyżej 60. roku życia i wszystkim emerytom powyżej 65. roku zamieszkałym w Częstochowie. Kosztuje 100 zł i jest ważny przez 365 kolejnych dni od dowolnie wybranego momentu. Przysługuje wszystkim emerytkom powyżej 60. roku życia i wszystkim emerytom powyżej 65. roku.
- Dla naszych najstarszych mieszkańców otwieramy teraz Biuro Obsługi Seniora - mówił w środę, 13 czerwca na konferencji prasowej w Urzędzie Stanu Cywilnego prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - Każdy senior, który potrzebuje osobistego kontaktu, może tutaj przyjść i otrzymać informacje na temat programów, jakie miasto ma jemu do zaoferowania. Dla tych, którzy woleliby zrobić to zdalnie, czyli np. nie wychodząc z domu, uruchomiliśmy numer telefoniczny - 34 370 71 11 - dodaje.
Biuro Obsługi Seniora mieści się w budynku Urzędu Stanu Cywilnego przy ul. Focha 19/21 (pok. 46). Informacje na temat programów dedykowanych starszym mieszkańcom Częstochowy można uzyskać również na parterze Urzędu Miasta przy ul. Śląskiej.
Źródło: UM