PREMIEROWE WYKONANIE
„MSZY ŁACIŃSKIEJ ES-DUR” STANISŁAWA MONIUSZKI
2 maja o godz. 17:00 chór Zespołu Pieśni i Tańca
„Śląsk” wystąpi z koncertem muzyki sakralnej Stanisława Moniuszki. W programie
premierowe wykonanie „Mszy łacińskiej Es-dur” oraz „Msza łacińska Des-dur” - do
muzyki organowej w wykonaniu Krzysztofa Anczyka. Artystom Zespołu gościnnie
będą towarzyszyć soliści: Joanna Moskowicz (sporan), Magdalena Kulig (alt), Mateusz
Myrlak (tenor) i Janusz Żak. (bas)
Koncert odbędzie się w
Kameralnej Sali Koncertowej - dawnej Kaplicy Pałacowej - w siedzibie Zespołu
Pieśni i Tańca „Śląsk”.
Koncert
jest hołdem dla Stanisława Moniuszki w związku z przypadającą 5 maja 196.
rocznicą jego urodzin i 150 rocznicą skomponowania przez niego „Mszy łacińskiej
Es-dur”. To doskonała okazja, aby przypomnieć słuchaczom, że Stanisław
Moniuszko był nie tylko autorem - najczęściej kojarzonej z nim - muzyki operowej
i pieśniarskiej, ale także kompozytorem ok. 80 utworów muzyki sakralnej: mszy,
kantat, hymnów, litanii i psalmów. W interpretacji chóru Zespołu Pieśni i Tańca
„Śląsk” jego wielkie, sakralne dzieła nabierają nowego wyrazu, nadając muzyce
podniosłego charakteru. Poszukując nowych form różnorodności repertuarowej, a
jednocześnie promując narodowych kompozytorów, Zespół sięgnął po kompozycje
Moniuszki już w 2014 roku. W ramach Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego chór
Zespołu „Śląsk” zaprezentował dwukrotnie dzieła Moniuszki podczas premierowych
koncertów w Bazylice Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Bardzie Śląskim.
Festiwalowa publiczność wysłuchała wówczas „Litanii Ostrobramskich” (maj), a
kilka miesięcy później „Mszy żałobnej g-moll” i „Mszy łacińskiej Des-dur”
(listopad). Sukces tych koncertów zachęcił Zespół „Śląsk” do dalszych
poszukiwań inspiracji muzycznych w twórczości Stanisława Moniuszki.
„Msza
Es-dur”, którą „Śląsk” zaprezentuje po raz pierwszy 2 maja, została
skomponowana na kwartet solistów, chór mieszany i organy do tekstu łacińskiego.
Powstała w 1865 roku. Moniuszko skomponował dzieło z okazji objęcia stanowiska
dyrektora warszawskiego konserwatorium przez fenomenalnego polskiego skrzypka
Apolinarego Kątskiego. Ponieważ Moniuszko współpracował
z uczelnią (prowadził chóry
i wykłady z chóralistyki),
postanowił przyjęcie stanowiska przez
kolegę
uczcić specjalną kompozycją. Na znajdującym się w archiwum Towarzystwa Muzycznego w
Warszawie rękopisie „Mszy
Es-dur”, widnieje napis skreślony
ręką Moniuszki: „dla
uczniów i uczennic
Instytutu Muzycznego na pamiątkę wspólnej pracy: 8 maja
1865”. Prawykonanie „Mszy Es-dur” odbyło się w warszawskiej katedrze św. Jana, 26
listopada 1865 roku, siłami Instytutu Muzycznego. Dzieło zrodzone
w przypływie nadzwyczajnej weny twórczej autora, należy z do najlepszych utworów sakralnych
powstałych w połowie XIX stulecia w Europie.
„Msza
łacińska Des-dur” (1870) to utwór ośmioczęściowy odpowiadający podziałowi w
mszy łacińskiej, o wielkim bogactwie środków muzycznych oddających zarówno
pasyjne cierpienie, jak i wielką radość zmartwychwstania. Kompozycja łączy siłę
z liryką, głosy solowe wnikają w chóralne, a na
zakończenie utworu modlitwa rozszczepia się w szeroki akord.
Stanisław
Moniuszko nawiązywał w swojej twórczości do ludowych korzeni. W utworach sakralnych
wykorzystywał elementy religijnych śpiewów ludowych, dlatego dzieła Moniuszki tak
znakomicie korespondują z profilem artystycznym Zespołu „Śląsk”. Dzięki potędze
głosów kilkudziesięcioosobowego chóru i muzyce organowej wykonywanej na żywo,
koncert w
kameralnej Sali Koncertowej Zespołu „Śląsk” gwarantuje melomanom najwyższy
poziom wykonawczy i niezapomniane przeżycia artystyczne. Warto przypomnieć
sobie ten cenny i
interesujący nurt twórczości Stanisława Moniuszki, oddając mu w ten sposób
należny hołd w rocznicę
Jego urodzin.
Do
udziału w koncercie Zespół „Śląsk” zaprosił czterech znakomitych solistów –
Joannę Moskowicz (sopran), Magdalenę Kulig (alt), Mateusza Myrlaka (tenor) i Janusza
Żaka (bas).